VITALE, NATURVENDTE DIKT
Finn Strømsted
En fugl har tent meg. Dikt
Aschehoug 1995
Ordet Vitalitet står igjen når en leser Finn Strømsteds siste bok: Her er det et sant overskudd av virkemidler, en raushet i språket, en dikter som har råd til å inkludere selv det minst påaktede i sitt univers. Dette er en mange slags bok samtidig: Dikteren står midt i et orkester av seg selv og dirigerer fram en bred mangeklang. Han leker med regler i rytme og rim på nesten Bjørnsonsk vis, tøysevers og navnelek, rimete dikt på nynorsk, noen ganger tøyer han språket langt i retning av islandsk.
Mange steder kommer det fram en nær tilknytning til andre diktere av Strømsteds generasjon, som Harald Sverdrup, Hans Børli, Rolf Jacobsen. Et av diktene er tilegnet Sverdrup, et annet maleren Ivar Jerven.
Finn Strømsted røper en stor sans for det eksotiske og henviser stadig til fjerne stedsnavn: Toblk, Karesuando, og egennavn som Fivel, Sori. Det fungerer som et krydder for fantasien og er med på å skape et overskudd i teksten. Særlig viser han en dragning mot de arktiske og subarktiske strøk av kloden, og den samtidig sårbare og barske virkeligheten der.
Tematisk setter Strømsted et skille mellom det naturlige, vergeløse liv, og det teknifiserte, fremmedgjorte. Han velger side:
Kom laks kom stør
kom melkemor
kom hold i ring
du faller ikke utenfor
kom fugl på fugl
her innenfor det grønne.
Han inkluderer alle som lar seg skremme av støyen fra sivilisasjonen:
Sirener Sirener
og tungtransport
Dette er rikskonserten
til akkompagnement
av metalliske klokker
fra prestenes kirke
i delstaten Fagerborg-Majorstua
Enkelte dikt har en direkte besvergende tone, med kryptiske sentenser som kan minne om formularer til påkallelse av naturguder:
(--) en dag skal min røst nå Yucatan
min sang nå Ho Ang Ho
Min tromme tone: Ombatoga
Ombatoga
Voi Herra min Jumala (---)
Det vekker assosiasjoner om gamle sjamanriter for å opprettholde balanse og harmoni i naturen og menneskesamfunnet. Og samtidig retter han skarpe anklager mot det moderne:
De onde stedene har ikke
en liten gud til overs
Han framstår nesten som en arkaisk refser av det moderne, naturfiendtlige kulturdraget.
Et av diktene, "Tilstand", formulerer noe som kanskje kan kalles et motto:
Uten sol-tro går det ikke
uten vennlig hånd
uten verdenslyst
uten håp
Det er formulert i negativ, men røper allikevel atskillig trass og tro.
Peter Svalheim (Agderposten 1995) |